Nawigacja

Facebook

Losowa Fotka

Aktualnie online

· Go¶ci online: 1

· U¿ytkowników online: 0

· £±cznie u¿ytkowników: 16
· Najnowszy u¿ytkownik: maro

Krótki przegląd niektórych technik wyrównywania ciśnienia

Wyrównanie ciÅ›nienia w uchu wewnÄ™trznym dla wielu freediverów stanowi podstawowy problem w nurkowaniu gÅ‚Ä™bokim. To, co zatrzymuje ich na 30, 40 czy 60 metrach to na ogół wÅ‚aÅ›nie dobrniÄ™cie do wÅ‚asnych granic możliwoÅ›ci zwiÄ…zanych z uchem. CzÄ™sto mogliby zanurkować gÅ‚Ä™biej, majÄ… dość powietrza, zapas siÅ‚ w nogach, ale nie sÄ… w stanie powiÄ™kszyć gÅ‚Ä™bokoÅ›ci wÅ‚aÅ›nie z tego jednego powodu. Nie ma w tym nic dziwnego, bo wyrównywanie ciÅ›nienia we freedivingu jest ze zrozumiaÅ‚ych powodów o wiele trudniejsze niż w nurkowaniu SCUBA. Po pierwsze nurek dysponuje tu nieporównanie mniejszÄ… iloÅ›ciÄ… powietrza. Po drugie zanurzenie najczęściej odbywa siÄ™ gÅ‚owÄ… w dół, co dodatkowo pogarsza sprawÄ™ zarówno ze wzglÄ™du na to, że powietrze „ucieka” ku górze (a wiÄ™c z gÅ‚owy i uszu do pÅ‚uc), jak i z powodu budowy anatomicznej ujÅ›cia trÄ…bek Eustachiusza. StÄ…d konieczność posÅ‚ugiwania siÄ™ bardziej zaawansowanymi technikami niż te, których na co dzieÅ„ używajÄ… nurkowie sprzÄ™towi. Co ciekawe, wiÄ™kszość metod stosowanych przez freediverów wywodzi siÄ™ z nurkowania SCUBA, sÄ… jednak pewne (np. mouthfill, wet equalisation) wÅ‚aÅ›ciwe tylko dla freediverów, przez nich wypracowane i tylko przez nich stosowane.

Różne techniki można podzielić na ciśnieniowe, bezciśnieniowe oraz mieszane. Szczególną techniką, nie zaliczaną do żadnej z ww. grup jest wet equalisation czyli zalewanie jamy nosowej i zatok wodą. Metody ciśnieniowe (np. Valsalva, Frenzel) polegają na wytworzeniu nadciśnienia w jamie nosowej, co powoduje otwarcie trąbek Eustachiusza i wyrównanie ciśnienia w uchu. Aby nadciśnienie można było w ogóle wytworzyć konieczne jest uniemożliwienie ucieczki powietrza przez nos. Najczęściej uzyskuje się to przez złapanie się za nos ręką lub założenie zacisku, ale możliwe jest też przez wykorzystanie do tego celu obciskającej się na nosie, wskutek narastającego w niej podciśnienia, masce. W technikach bezciśnieniowych (np. BTV, Toynbee) trąbki zostają otwarte nie wskutek nadciśnienia, a przez pracę odpowiednich grup mięśni. Są one bardzo eleganckie, ponieważ nie wymagają łapania się z nos, ale na ogół zawodzą na większych głębokościach, kiedy objętość płuc spada poniżej objętości zalegającej, a ciśnienie znajdującego się w nich powietrza staje się mniejsze niż ciśnienie zewnętrzne. Z tego względu poniżej pewnej granicy nurkowie posługujący się nimi z reguły w jakiś sposób podwyższają ciśnienie w jamie nosowej, co oznacza, że przechodzą od techniki czysto bezciśnieniowej do techniki mieszanej.

Większość technik może być opanowana przez większość ludzi. Są jednak takie, które uchodzą za trudniejsze (jak BTV czy mouthfill Frenzel), a inne (jak Valsalva) jest w stanie zastosować w zasadzie każdy i to bez żadnego treningu. Z drugiej strony występują dość znaczne różnice w budowie anatomicznej trąbek Eustachiusza pomiędzy poszczególnymi osobami. U jednych otwierają się one tak łatwo, że w zasadzie nie wiadomo jak się to dzieje, a u innych wymaga to szczególnych zabiegów. Stąd mamy np. Martina Stepanka, który nurkując w masce, bez względu na głębokość nie potrzebuje łapać się za nos, bo jego trąbki zdają się otwierać na życzenie w dowolnym momencie (prawdopodobnie stosuje jakąś modyfikację BTV), a z drugiej strony trafiają się osoby, dla których opanowanie niektórych technik wydaje się pozostawać poza ich możliwościami.

Próba Valsalvy
Opisana po raz pierwszy przez Antonio ValsalvÄ™ w XVIII wieku. Bardzo Å‚atwa do opanowania, stosowana „od zawsze” przez nurków SCUBA i z reguÅ‚y również przez poczÄ…tkujÄ…cych freediverów. Polega na „dmuchaniu” przy zamkniÄ™tym (na ogół palcami rÄ™ki) nosie. Jej podstawowÄ… zaletÄ… jest Å‚atwość z jakÄ… można siÄ™ jej nauczyć. Wady to nieskuteczność na dużych gÅ‚Ä™bokoÅ›ciach, angażowanie w procesie wyrównywania ciÅ›nienia caÅ‚ej klatki piersiowej oraz ryzyko wywoÅ‚ania problemów natury krążeniowej u niektórych osób. Poniżej okoÅ‚o 30 metrów pÅ‚uca zostajÄ… skompresowane do objÄ™toÅ›ci zbliżonej do objÄ™toÅ›ci zalegajÄ…cej (residual volume). Jest to ta objÄ™tość, która pozostaje w pÅ‚ucach po zrobieniu maksymalnego, forsownego wydechu. Odpowiada jej maksymalne Å›ciÅ›niÄ™cie klatki piersiowej przy pomocy mięśni miÄ™dzyżebrowych i maksymalne podciÄ…gniÄ™cie przepony. Bardziej Å›cisnąć pÅ‚uc i wycisnąć z nich wiÄ™cej powietrza nurek po prostu nie jest w stanie. Dlatego wÅ‚aÅ›nie gdzieÅ› w okolicy 30 metra, a czÄ™sto wczeÅ›niej możliwoÅ›ci wyrównania ciÅ›nienia metodÄ… Valsalvy definitywnie siÄ™ koÅ„czÄ…. Jest to wiÄ™c dobra metoda na poczÄ…tek przygody z freedivingiem, ale szybko musi być zastÄ…piona innÄ… np. Frenzlem.

Technika Frenzla (we WÅ‚oszech nazywana Marcante-Odaglia)
Opracowana w czasie II Wojny Åšwiatowej przez komandora Luftwaffe Hermana Frenzla dla potrzeb pilotów bombowców nurkujÄ…cych. W locie nurkowym zmiany ciÅ›nienia w nie hermetyzowanej kabinie sÄ… tak duże i szybkie, że wyrównywanie ciÅ›nienia w uszach stanowi poważny problem – rozwiÄ…zany wÅ‚aÅ›nie przez Frenzla. Podobnie jak Valsalva jest to technika ciÅ›nieniowa, jednak w tym przypadku ciÅ›nienie wytwarzane jest nie przez Å›ciskanie klatki piersiowej, ale przez jÄ™zyk. Najpierw powietrze z pÅ‚uc jest gromadzone nad nim, a nastÄ™pnie wykonywany jest jego silny ruch do góry i do tyÅ‚u tak, że jak tÅ‚ok przepycha on powietrze do jamy nosowej zwiÄ™kszajÄ…c panujÄ…ce w niej ciÅ›nienie. Dla prawidÅ‚owego wykonania Frenzla potrzebne jest zatkanie nosa i zamkniÄ™cie gÅ‚oÅ›ni, aby powietrze nie mogÅ‚o uciec ani na zewnÄ…trz przez nos, ani do pÅ‚uc. Tylko wtedy ujdzie przez trÄ…bki Eustachiusza do ucha Å›rodkowego wyrównujÄ…c w nim ciÅ›nienie. Frenzel jest trudniejszy do opanowania od Valsalvy, ze wzglÄ™du na wspomnianÄ… konieczność zamkniÄ™cia gÅ‚oÅ›ni, czemu dodatkowo towarzyszyć musi utrzymywanie podniebienia miÄ™kkiego w pozycji neutralnej tj. takiej, w którym jama ustna i nosowa sÄ… poÅ‚Ä…czone. Dla wiÄ™kszoÅ›ci ludzi nie jest proste i dla opanowania tej metody konieczne sÄ… dÅ‚ugotrwaÅ‚e ćwiczenia. Z drugiej strony zdarzajÄ… siÄ™ osoby, które bezwiednie wykonujÄ… Frenzla bÄ™dÄ…c przekonane, że jest to tylko Valsalva.

Bardzo dokÅ‚adny opis samej techniki jak również sposobu jej opanowania zostaÅ‚ sporzÄ…dzony przez Erica Fattaha i zamieszczony w dokumencie „The Frenzel Technique, Step-by-Step”. W 2006 roku zostaÅ‚ on uzupeÅ‚niony przez Petera Scotta. Można go Å›ciÄ…gnąć ze strony Liquidvision. Polskie tÅ‚umaczenie pierwotnego tekstu Fattaha wykonanne przez Macieja Sztraube znajduje siÄ™ na stronie Freediving.com.pl

Przewagi Frenzla nad ValsalvÄ…
Jest ich kilka. Po pierwsze inaczej niż Valsalva Frenzel pozwala na wyrównanie ciÅ›nienia na każdej gÅ‚Ä™bokoÅ›ci, o ile tylko nad jÄ™zykiem uda siÄ™ zgromadzić trochÄ™ powietrza (co akurat na dużych gÅ‚Ä™bokoÅ›ciach nie jest takie proste, ale o tym w dalszej części artykuÅ‚u). Po drugie Valsalva angażuje do pracy bardzo duże grupy mięśni, podczas gdy Frenzel tylko jÄ™zyk, dziÄ™ki czemu wysiÅ‚ek zwiÄ…zany z wyrównaniem ciÅ›nienia jest dużo mniejszy, a wiÄ™c mniejsze jest zużycie tlenu. JÄ™zyk jest jednym z najsilniejszych mięśni w naszym organizmie, dlatego przy jego pomocy wyrównywanie ciÅ›nienia przychodzi z wielkÄ… Å‚atwoÅ›ciÄ…. Efekt dziaÅ‚ania Frenzla jest szybszy niż Valsalvy, a jednoczeÅ›nie, jÄ™zyk jest dużo bardziej precyzyjny w dawkowaniu powietrza. DziÄ™ki temu przy Frenzlu nie ma ryzyka uszkodzenia delikatnych tkanek w uchu Å›rodkowym, nosie lub pÅ‚ucach co może siÄ™ przytrafić przy forsownym stosowaniu Valsalvy. Wreszcie Frenzel nie powoduje wzrostu ciÅ›nienia wewnÄ…trz klatki piersiowej, co ma miejsce przy Valsalvie i może być przyczynÄ… problemów natury sercowo – krążeniowej (u niektórych osób nawet utraty przytomnoÅ›ci). ReasumujÄ…c w stosunku do Valsalvy Frenzel umożliwia osiÄ…ganie wiÄ™kszych gÅ‚Ä™bokoÅ›ci, wymaga mniej wysiÅ‚ku, jest szybszy i bardziej precyzyjny oraz bezpieczniejszy z medycznego punktu widzenia.

Mouthfil technique
Podstawowy problem z Frenzlem polega na tym, że żeby go wykonać trzeba … mieć choć trochÄ™ powietrza nad jÄ™zykiem. Na pierwszych 20-30 metrach nie ma z tym problemu, bo przepycha siÄ™ je tam z pÅ‚uc przy pomocy przepony (stÄ…d czÄ™sto używana nazwa diaphragmatic Frenzel – Frenzel przeponowy). Jednak im gÅ‚Ä™biej tym trudniej jest to zrobić, bo pojawia siÄ™ ten sam problem co przy Valsalvie - pÅ‚uca osiÄ…gajÄ… objÄ™tość zalegajÄ…cÄ… i trudno jest cokolwiek z nich wycisnąć. Wprawdzie przy Frenzlu problem ten manifestuje siÄ™ nieco później, bo powietrza nie trzeba pÅ‚ucami kompresować w celu przepchniÄ™cia przez trÄ…bki Eustachiusza (to robi jÄ™zyk), ale nie da siÄ™ go uniknąć. Można wprawdzie pomagać sobie przy pomocy reverse packs (technika wysysania powietrza z pÅ‚uc przy pomocy jÄ™zyka, pozwalajÄ…ca m.in. na obniżenie objÄ™toÅ›ci pÅ‚uc poniżej objÄ™toÅ›ci zalegajÄ…cej) jednak zwÅ‚aszcza u niektórych osób grozi to wystÄ…pieniem poważnego urazu lung squeeze, dlatego jest to nie zalecane. W tej sytuacji Eric Fattach proponuje stosowanie techniki mouthfill. Polega ona na odpowiednio wczesnym napeÅ‚nieniu jamy ustnej powietrzem i nastÄ™pnie używania tego powietrza (tylko tego! Powietrze pozostaÅ‚e w pÅ‚ucach nie bÄ™dzie już nam potrzebne) do wyrównywania ciÅ›nienia. Usta napeÅ‚nia siÄ™ na takiej gÅ‚Ä™bokoÅ›ci, kiedy jeszcze można to zrobić bez wiÄ™kszego wysiÅ‚ku, czyli gdzieÅ› miÄ™dzy 20 a 30 metrem. Dalej do wyrównywania ciÅ›nienia (w uszach i w masce) używa siÄ™ już wyÅ‚Ä…cznie powietrza zgromadzonego w ustach. Prosta matematyka pokazuje, że o ile tylko uda siÄ™ napeÅ‚nić usta w 100% i zrobi to okoÅ‚o 30 metra, to powietrza powinno starczyć do gÅ‚Ä™bokoÅ›ci dobrze przekraczajÄ…cych 100 metrów. Podstawowe trudnoÅ›ci w opanowaniu mouthfill zwiÄ…zane sÄ… najpierw z odpowiednim napeÅ‚nieniem ust, a potem z utrzymaniem w nich powietrza. Ma ono bowiem wielkÄ… ochotÄ™ uciec do góry tj. wrócić do pÅ‚uc. Aby temu zapobiec po napeÅ‚nieniu ust trzeba utrzymywać stale zamkniÄ™tÄ… gÅ‚oÅ›niÄ™. Jeden bÅ‚Ä…d, jedno poluźnienie epiglottis (co dzieje siÄ™ np. przy przeÅ‚ykaniu Å›liny) i caÅ‚y wysiÅ‚ek zwiÄ…zany z napeÅ‚nianiem ust przepada. Co gorsza po takiej wpadce manewru napeÅ‚niania ust nie uda siÄ™ już powtórzyć ze wzglÄ™du na coraz wiÄ™kszÄ… gÅ‚Ä™bokość. Wtedy nie pozostaje nic, jak tylko zawrócić. Opanowanie mouthfill wymaga dÅ‚ugotrwaÅ‚ego treningu, jest to jednak wysiÅ‚ek, który bardzo siÄ™ opÅ‚aca. Nurkowie, którzy perfekcyjnie posÅ‚ugujÄ… siÄ™ tÄ… technikÄ… po napeÅ‚nieniu ust mogÄ…, jak pisze jej odkrywca - Eric Fattah „zapomnieć o wyrównywaniu ciÅ›nienia do samego dna”. Przy pomocy jÄ™zyka oraz policzków wytwarzajÄ… w ustach i jamie nosowej staÅ‚e, lekkie nadciÅ›nienie, które powoduje, że uszy wyrównujÄ… siÄ™ w sposób ciÄ…gÅ‚y (sprzyja temu umiejÄ™tność stosowania BTV, o czym poniżej). Zacytujmy jeszcze raz Erica. Dla niego po opanowaniu mouthfill „descent become a joke, akcent was the whole dive” („zanurzenie staÅ‚o siÄ™ farsÄ…, wynurzenie byÅ‚o caÅ‚ym nurkowaniem”).

Beance Tubaire Volontaire (BTV)
Technika wypracowana przez nurków Francuskiej Marynarki Wojennej w latach pięćdziesiÄ…tych ubiegÅ‚ego wieku, z angielska nazywana też VOT (Voluntary Opening Tubes). Polega na otwieraniu trÄ…bek Eustachiusza „na życzenie” bez użycia ciÅ›nienia (a wiÄ™c bez koniecznoÅ›ci Å‚apania siÄ™ za nos), a jedynie przez pracÄ™ odpowiedniego mięśnia (tensor veli palatyni – napinacz podniebienia miÄ™kkiego) znajdujÄ…cego siÄ™ w górnej części gardÅ‚a i biorÄ…cego udziaÅ‚ w czynnoÅ›ci podniebienia miÄ™kkiego oraz odpowiedzialnego wÅ‚aÅ›nie za otwieranie trÄ…bek. Efekt jest podobny do uzyskanego podczas przeÅ‚ykania Å›liny, ziewania lub prób ruszania uszami – trÄ…bki otwierajÄ… siÄ™, czemu towarzyszy charakterystyczne klikniÄ™cie czy też chrzÄ™st w uchu (przy pomocy stetoskopu można go usÅ‚yszeć nie tylko u siebie, ale i u drugiej osoby). BTV wydaje siÄ™ być technikÄ… trudnÄ… do opanowania, wymagajÄ…cÄ… wielomiesiÄ™cznego treningu oraz nie dla wszystkich dostÄ™pnÄ…. WedÅ‚ug wielu źródeÅ‚ internetowych jest jÄ… w stanie opanować tylko okoÅ‚o 30% osób. Z drugiej strony we Francji sÄ… szkoÅ‚y nurkowe SCUBA, które przyjmujÄ…, że każdy ich absolwent musi mieć opanowanÄ… tÄ™ wÅ‚aÅ›nie umiejÄ™tność. Trudno sobie wyobrazić, żeby szkoÅ‚y te dobrowolnie rezygnowaÅ‚y z aż 70% klientów. Ponadto każdy czÅ‚owiek w ciÄ…gu doby okoÅ‚o tysiÄ…ca razy (w czasie ziewania lub przeÅ‚ykania) otwiera trÄ…bki i wyrównuje ciÅ›nienie w uszach, tyle że robi to caÅ‚kowicie bezwiednie. Może wiÄ™c wokół BTV po prostu narosÅ‚o zbyt wiele mitów? Z pewnoÅ›ciÄ… jej opanowanie nie jest banalne, ale chyba warto poÅ›wiÄ™cić na to nieco czasu. UmiejÄ™tność otwierania trÄ…bek na życzenie oprócz tego, że jest niezwykle elegancka, to dodatkowo z pewnoÅ›ciÄ… uÅ‚atwi wykonanie Frenzla na dużych gÅ‚Ä™bokoÅ›ciach, zwÅ‚aszcza w wersji mouthfill.


Technika Toynbee
W XIX wieku Joseph Toynbee jako pierwszy zidentyfikował i opisał charakterystyczny odgłos kliknięcia słyszalny podczas przełykania, któremu towarzyszy otwarcie trąbek Eustachiusza i wyrównanie ciśnienia. Technika polega właśnie na przełykaniu przy zatkanym nosie. Skuteczność tej metody jest, podobnie jak innych metod bezciśnieniowych, ograniczona do niewielkich głębokości. Jest jednak łatwa do opanowania i może być stosowana przez początkujących nurków. Osobiście nie zalecam jej, przynajmniej osobom, które planują kiedyś osiąganie dużych głębokości, na których konieczne będzie posługiwanie się mouthfill. W przypadku mouthfill przełykanie śliny jest absolutnie zakazane, ponieważ jednocześnie dochodzi do otwarcia głośni i ucieczki powietrza zgromadzonego w ustach do płuc. Stąd posługiwanie się metodą Toynbee uczy odruchu, który trzeba będzie kiedyś bezwzględnie wyeliminować, a jak wiadomo złych nawyków pozbyć się jest najtrudniej.

Wet equalisation (mokre wyrównywanie ciśnienia)
Technika wykonywana jest przy otwartym nosie umożliwiającym wciągnięcie do niego wody, w związku z tym wymaga braku maski. Nurek może mieć na sobie szkła kontaktowe, fluid goggles lub nie mieć na oczach nic. Z reguły w początkowej fazie nurkowania wyrównywanie ciśnienia odbywa się jedną z technik powietrznych (np. przy użyciu Frenzla). Po osiągnięciu limitu głębokości dla tej techniki nurek ściąga zacisk z nosa umożliwiając swobodny dostęp wody do jamy nosowej. Woda wypełnia ją samoistnie wyrównując ciśnienie w uszach oraz w zatokach. Wet equqlisation można wykonywać wyłącznie w wodzie słonej, której zasolenie jest zbliżone do roztworu wody fizjologicznej. Woda słodka drażni delikatną błonę śluzową wyściełającą jamę nosową i zatoki, nie mówiąc o tym, że w jeziorach już na niewielkich głębokościach temperatura spada do tak niskich wartości, że wciągnięcie wody skończyłoby się niechybnie ciężkim zapaleniem zatok.
Wet equalisation wywołuje nieprzyjemne odczucia, do których trzeba się przyzwyczaić. Czasami mogą towarzyszyć mu zawroty głowy, dlatego (jak również z powodu głębokości, które największe są w No Limits i w Zmiennym Balaście) jest ona stosowana głównie w konkurencjach na windzie, w których łatwiej można sobie poradzić z tym problemem. Ogólnie jest to technika bardzo zaawansowana, która z jednej strony wymaga od nurka dużej uwagi, a w fazie nauki asekuracji na wypadek wpadnięcia w panikę. Z drugiej, po jej opanowaniu pozwala na łatwe osiągnięcie wielkich głębokości, co z kolei może doprowadzić do urazu płuc (lung squeeze). Z tych powodów jest ona zarezerwowana dla najbardziej doświadczonych freediverów.

Autor: Tomek "Nitas" Nitka


Komentarze

Brak dodanych komentarzy. Mo¿e czas dodaæ swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj siê, aby móc dodaæ komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani u¿ytkownicy mog± oceniaæ zawarto¶æ strony

Zaloguj siê lub zarejestruj, ¿eby móc zag³osowaæ.

Brak ocen. Mo¿e czas dodaæ swoj±?
Wygenerowano w sekund: 0.02
1,977,665 Unikalnych wizyt